Images Ⓒ Hans Leutscher
Udden är beläget i ett friluftsområde intill en badplats och är öppet för besök varje dag året runt helt utan entré och avgift.
Norra Kajen, Hunnebostrand, Bohuslän
Från E6 avfart 102, följ sedan 174 mot Hunnebostrand.
Följ skyltar till Centrum och Bella Gästis. Parkeringsplats finns precis intill ingången till skulpturparken.
Den är i mångt och mycket en fortsättning av förra årets som byggde på att tio av Bohusläns stenstipendiater visade sina skulpturer.
I år har stipendiaterna, som kommer från olika delar av världen, bjudit in några av sina vänner att deltaga. Det ger möjlighet till fördjupad kunskap och inblick i den miljö ur vilken deras konst växer fram. Gemensamt för dem är att de hämtar sin inspiration ur det material som format människorna i den trakt där utställningen äger rum. Udden i Hunnebostrand, så präglad av mötet mellan berg och hav.
Att tänka sig dem, stenen och vattnet, utan var- andra är nästan omöjligt. Föreställ dig en stund vid havet när vågorna sköljer in över klipporna. Drar med sig småsten och snäckskal. Slipar och åter slipar den hårda ytan och får den att glänsa som siden. Något man vill ta på och smeka. Havet visar vägen. Precis som den skicklige skulptören väcker vår nyfikenhet. Men också själva utställ- ningsytan är vidgad detta år.
Från Udden med dess dramatik tar den ett jättekliv in i landet för att hamna i en lada på Nordens Ark. Vi börjar alltså vid Nordre Höge Berg. Dess lodräta brott- ytor utgör en mäktig fond. Udden var en gång utskeppningskaj för gatsten, kantsten och bygg- nadssten. Ut i världen, över haven. Till kanalbygge i Göteborg, slussar i Holland och kajer i Buenos Aires.
Och nu, sommaren 2012, är det som att den stora vågen kommer tillbaka. Sköljer in över land in i Åbyfjordens djupa dalsänka. Lämnar kvar stenar. Stora och små. Formade av skulptörer som har sina rötter i eller tagit intryck av andra kontinenters kulturarv.
Vissa händelser kan plötsligt se ut som en tanke. Men visst kan man se hela utställningsytan från Udden, genom dalgången till Nordens Ark som en enda stor livmoder. Omslutande och med hela världen inom sig. Många av konstverken för tankarna till växtriket, som till exempel Martha Quinns axliknande ägg.
Kerstin Wallin - kulturskribent