UDDEN SKULPTUR

portrait of Claes Haake

Claes Haake

SE ( 1945)
website

Participating in Uddenskulptur:

2015 2017

Källan: Wikipedia

Claes Hake utbildade sig i måleri på Valands konstskola i Göteborg från 1963. Senare upptäckte han att skulptur intresserade honom mer. Omkring 1970 arbetade han främst med plastobjekt. Han gjorde bland annat Amerikanaren, en “älgkrona” med den amerikanska flaggans “stars and stripes”-mönster, vilken uppfattades som en politisk symbol. Senare övergick han till att arbeta med lera, gips och brons, för att därefter övergå till skulpturer huggna i sten.

Verk i urval:

’’Huldredans”, 1983, Huskvarna Folkets Park i Huskvarna

Samuraj, 1990, Eriksberg i Göteborg

Solringen, 1993, Göteborgs universitetsbibliotek och som fontänen Ringen tillsammans med en bassäng i granit på Springvandspladsen i Hjørring i Danmark

Arch, 1995, Umedalens skulpturpark i Umeå

Dansen, 1995, Annelundsparken i Borås

Södra porten, 1995, Göteborg

Torso, samling på Göteborgs konstmuseum

ARC, 1995, Ankarsmedjan, Klippan, Göteborg

Björngrottan, skulptur vid Konsthallen Hishult

Graue Bewegung (“Grå rörelse”, 1996), Oberwesel Skulpturenweg i Oberwesel i Rheinland-Pfalz i Tyskland

Port, 1998, skulpturparken Konst på Hög i Kumla

Vattentrappa, 1998, Strömpilens köpcentrum i Umeå

Moas stenar, 2002, Södertörns högskola, Flemingsberg

Dephot, 2004, Stockholm

Spelet kan börja, 2004, Campus Valla i Linköping

Pater Noster, 2007, Skulptur i Pilane på Tjörn[3]

Dogon och Upside Down, 2008, Stadsparken i Borås

Minnesmärke över offren för diskoteksbranden i Göteborg den 30 oktober 1998 (2008), Backaplan i Göteborg

Arch, granit, 2011, Dockplatsen i Västra hamnen i Malmö

Väktare från Älvdalen, Berga backe i Danderyd

{title} by Claes Haake

Slägga on Uddenskulptur 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024

”Skulpturen gör sig inte själv, men här står han bra. Här får han klara sig själv.”

​Skulpturen är inköpt av Hunnebostrand Samhällsförening som det står på deras hemsidan.

En artikel i STEN publicerades om konstnären.

Claes Hakje om titeln av verket:

Det är de monumentala stenskulpturerna som de flesta förknippar Claes Hake med. De skjuter upp ur berggrunden, och med korta namn som Port, Arch, Dogon, Bohuslän, Slägga och Wall Street vrider de på perspektiv och blir levande.

– Något ska de ju heta, och tolkningen ligger alltid hos personen som betraktar, brukar Claes Hake svara när någon frågar vad namnen står för.

Bågformen och stenens råa kilade yta återkommer ofta i hans verk, som ett slags kraftmätning mellan konstnärens bearbetning och naturens urkraft.

Verken beskrivs ofta som platsspecifik konst, konst som utgår från miljön som verket står i. Men Claes Hake själv är inte så förtjust i begreppet. Han tycker att det har blivit ett slags modeord som politiker ofta använder för att lättare kunna motivera varför ett verk ska placeras i en viss offentlig miljö. Claes Hake har en mer pragmatisk syn på sina stora stenskulpturer. Det finns en krass verklighet bakom många av dem, konstaterar han.

– Mycket av den konst som vi ser i offentliga miljöer är resultatet av tävlingar, och för att vinna tävlingar krävs att man kan arbeta kostnadseffektivt. Då är sten ett mycket bra och hållbart material, som finns färdigt i naturen och kan bearbetas med många olika metoder. Många gånger blir resultatet bäst när man låter stenen få vara just sten.

Logo Västra Götalands Region
Logo Sotenas kommun
logo Thordénstiftelsen
Logo Hallindens Granit
Logo BellaGastis
Logo StoneZoneIF Bohuslän in Sweden
Logo Stenverktyg Bohuslän in Sweden
Stöd Uddenskulptur!